Vi ændrer os aldrig!
På 10 år har Primo Tours vundet de rejsende danskeres hjerter. Der er sket meget undervejs, men de helt grundlæggende værdier er helt de samme, og det er det, som Bjarke Hansen er mest stolt af.
For 10 år siden var iPhone og andre smartphones knap blevet allemandseje, og Shakira satte gang i fodboldfesten til VM i Sydafrika med storhittet Waka Waka. Lige omkring på samme tid så et nyt rejsebureau også dagens lys i det vestjyske, hvor Henrik Søndergaard og Bjarke Hansen grundlagde Primo Tours. De var på det tidspunkt begge erfarne rejsefolk, men det var ikke uden bæven, at de kastede sig ud i livet som indehavere af et rejsebureau.
Der skete “ikke en skid”
- Vi troede jo telefonen var i stykker til at starte med, for den var helt stille, og vi var nok også en smule naive. Vi var sikre på, at det var nok at have det bedste produkt, men der skete ikke en skid, lyder det med et grin fra Bjarke Hansen, som nu kun skulle vente en dags tid, før telefonen ringede, og den første rejse blev solgt. Det betød nu langt fra, at der blev siddet på hænderne, for i den efterfølgende tid blev der taget nye metoder i brug, som er meget sigende for den måde, som Primo Tours arbejder på.
- Vi bagte drømmekage, som vi delte ud på gader og stræder. På et tidspunkt valgte vi også at annullere hele vores marketingbudget, så vi i stedet kunne invitere 148 mand gratis med til EM i håndbold i Østrig. Her gik vi selv og serverede i flyveren, og vi fik en øl sammen med folk undervejs.
Vi tror meget på, at vi skal møde vores gæster i øjenhøjde, for det giver den bedste forståelse af hinanden. Vi kunne bare se, hvor tæt vi kom på folk på den tur. Det gav en masse snak om Primo Tours, og i det hele taget prøver vi at gøre tingene lidt anderledes, fastslår Bjarke Hansen, som på sin vis holder stædigt fast i traditionerne. For ham er det faktisk vigtigt, at rigtigt mange ting ikke har ændret sig i løbet af de 10 år.
- Jeg håber egentlig, at vi ser ud på samme måde, når der er gået 10 år mere.
Vi skal ikke være større
Vi går ikke efter at blive meget større, og det må meget gerne være de samme gæster, der rejser med os til den tid. Det er klart, at vi skal blive ved med at finde nye og spændende rejsemål, men vi ønsker ikke at ændre måden, som vi gør tingene på. Jeg elsker, når folk ringer ind for at få en snak om deres ferie. På den måde kan du sige, at der sker ikke en skid de næste 10 år, og det er jeg glad for, siger Bjarke Hansen med et stort grin, der fylder kontoret i den gamle amtmandsgård i udkanten af Ringkøbing. Det er hjemmebanen for Primo Tours, og det summer igen af liv i de markante bygninger, der ellers stod tomme i en årrække.
Små detaljer gør det rart
Foruden Primo Tours har også søsterselskabet VERDN til huse her, hvor flere andre lokale virksomheder desuden har fået plads. DR-journalisten Anders Agger sidder her i forbindelse med sit kommende bogprojekt. For Bjarke Hansen har det været vigtigt at være med til at skabe liv i lokalområdet, og det er blandt andet også sket med flere Primo Huse, hvor iværksættere har mulighed for at starte virksomheder uden at betale husleje.
- Hvis vi kan sætte et positivt aftryk på vores omgivelser, så vil vi rigtigt gerne det. Det kan godt være svært at starte for sig selv, når du kommer lige fra Handelsskolen eller Gymnasiet. Vi prøver at hjælpe med at skabe noget. Jeg må også erkende, at vi tit lærer en hel masse selv af de unge mennesker. De kommer med så mange gode ideer og noget ild i øjnene, som bare smitter og giver et frisk pust.
Vi samler på gode mennesker med kompetencer her. Jeg plejer at sige, at jeg helst vil ansætte folk, der er glade af sind, så skal vi nok lære dem resten, forklarer Bjarke Hansen, som selv ønsker at bibeholde passionen i Primo Tours, mens der stadig er fokus på de helt grundlæggende værdier, som bare gør det til en god arbejdsplads.
Vi står for god gammeldags service
- Det er de små detaljer, som gør det rart. Det gælder både for os på kontoret, men også for alle dem, der vælger at rejse med os år efter år. Vi startede helt bevidst med meget traditionelle destinationer og fokus på god, gammeldags service, og det er det, vi skal stå for. Der er danske rejseledere på hotellet, vi ringer til folk, inden de skal afsted, og vi er altid til at tale med. Vores vækst gennem årene er båret af, at vi skaber bedre produkter for de rejsende. Det kigger vi selvfølgelig hele tiden på. Du kan sige, at det er sådan, vi er som mennesker, og det er sådan, vi vil være som rejsebureau. Bjarke Hansen glæder sig over, at der stadig er plads til at finde på nye rejsemuligheder de næste 10 år, så gæsterne har meget at se frem til.
- Vi skal sørge for at planlægge nye, unikke rejsemål, for verden er blevet mere kendt for os alle sammen. Vi behøver ikke at følge markedet. Faktisk må vi meget gerne gå den modsatte vej. Når vi nu kommer med et koncept som ”på egen hånd”, så handler det også om at videreudvikle os. Vi har mange gæster, som har rejst med os flere gange, som vi gerne vil hjælpe på en anden måde.
Selvom vi er ekstremt bevidste om at holde fast i vores værdier, så vil vi også hele tiden blive en tand bedre. På den måde sker der alligevel lidt, lyder det til slut med et skævt smil fra Bjarke Hansen efter det første årti med Primo Tours.
Vidste du at Bjarke?
- har været en habil rytter og haft egen hest
- har været medejer af en pølsebod i Bad Gastein, Østrig
- trods sin højdeskræk har taget flycertifikat